Kutatási eredmények alapján az alkotó személyiséget a következő
személyiségjegyekkel jellemezhetjük:
* szellemi egészség és hatékonyság (megismerési vágy, kíváncsiság,
érdeklődés, függetlenség a gondolkodásban, vélekedésben, stb.)
* az önmegvalósítás szándéka, önkifejezési akarat
* pozitív én-kép, magabiztosság
* a személyiség szabadsága, a korlátozások elleni védekezés
* a környezet tökéletesítésre, konstruktív megváltoztatására való
törekvés
* nonkonformitás
* a korlátozások, kötöttségek, szabályok nehezen tűrése, illetve
ha ezeknek értelmét nem látja, lázad,tiltakozik ellenük.
A kreatív ember általában jobban észreveszi a problémákat, s
megkísérli megoldani azokat. Ez a szokványossal, a rutinnal ellentétes,
és így előfordul hogy a kreatív ember szembekerül kényelmesebb
környezetével.
A kreatív tulajdonságok elindítják a kreatív folyamatot, amely
a személyiség belső élménye és külső tevékenysége. Az alkotó tevékenység
gondolkodásbeli és cselekvésbeli területe különböztethető meg.
A kreatív folyamat szakaszai a következőkben írhatók le:
1. Előkészület. Tudatos felkészülést igényel. Van egy megoldandó
kérdés, amelynek a megoldását a személy szükségesnek érzi. Ez
az alkotás kezdete.
2. Lappangás. Ebben a szakaszban a kombinációval egybekötött megoldáskeresés
zajlik. Ezt kísérheti félbehagyás, felejtés is, de később a probléma
újra előbukkan, feszít a megoldás igénye.
3. Ihlet szakasza Felvillan a megoldáshoz vezető út, vagy maga
a megoldás. Ez az alkotás csúcspontja, itt rendeződnek az ismeretek,
ami homályos volt kitisztul.
4. Ellenőrzés vagy átrendezés szakasza. A nyersanyag véglegessé
válik, az alkotó gondolkodás kiegészíti a képzelet előző szakaszban
megvalósított művét, s ha kell, módosítja az ötletet vagy a megoldást.
A kreatív termék lehet csupán az egyén tapasztalatvilága szempontjából
(szubjektíven) új. Ez a kreatív folyamat értelmezéséből is következik,
ami szerint lehet belső, élményszerű, szubjektív oldala is. Így
a résztvevők különböző tevékenységei, produktumai is lehetnek
kreatívak.
1. Kifejező kreativitás szintje, amikor a gyerek tudását, véleményét,
érzésvilágát a legkülönfélébb tevékenységi formákban nyilvánítja
ki: szóban, írásban, rajzban, feladatok megoldásában, játékosan,
kötöttségek nélkül.
2. Produktív kreativitás Az elsajátított ismeretek alkalmazásának
igénye és képessége szükséges a kreatív produktum előállításához.
3. Feltaláló kreativitás A kitalálás és felfedezés jellemzi ezt
a szintet. Legfontosabb eleme a hajlékonyság, vagyis az új és
szokatlan kapcsolatok meglátása az előzőleg nem összefüggő részek
között.
4. Újító kreativitás A személy a meglévő produktumba újat visz,
amitől az jobbá válik, vagy esetleg egészen másként, új módon
old meg feladatokat, problémákat, s ez jobb ésszerűbb, mint a
régi megoldási mód.
5. Teremtő kreativitás Az alkotás legmagasabb szintje.
Az első szint már óvodáskorban jelentkezik, és az egyének egyre
magasabb szintekre juthatnak el.