|
|
Csoportok évente indulnak minden
szeptemberben
Jelentkezhetsz telefonon vagy emailben.
Egyeztetett időpontban találkozunk szeptember elején,
hogy személyesen is megismerjük egymást.
A csoport színvonalas környezetben, Budapest központjában
van. |
|
|
|
|
|
|
- Elbeszélt
világ - megélt világ
Amikor Moreno a bécsi játszótereken játszani hívta a gyerekeket,
még nem tudta, hogy egy gyógyító módszerhez gyűjt tapasztalatokat.
TOVÁBB
- Érzelemfejlesztés
A teremben csend lett. Aztán valaki indulatosan megszólalt.
Elege lett, mondja, hogy folyton a ráfigyelésről beszéljenek,
csak úgy általánosan.
TOVÁBB
- Dráma.
De mi lesz a vége?
A munkaerő-piaci válság negatív hozadékaitól, ha önerőnkből
nem megy, szakember segítségével szabadulhatunk meg.
TOVÁBB
- Csoportterápia
és pszichodráma gyermek és serdülőkorban
A modern csoportterápiák eredetileg abból az egyszerű,
praktikus megfontolásból születtek, hogy egy vagy két
terapeuta egységnyi idő alatt több pacienssel tud egyszerre
dolgozni, mint egyéni terápiában.
TOVÁBB
|
|
|
|
|
|
Csoportterápia és pszichodráma
gyermek és serdülőkorban
|
A modern csoportterápiák eredetileg abból az egyszerű, praktikus
megfontolásból születtek, hogy egy vagy két terapeuta egységnyi
idő alatt több pacienssel tud egyszerre dolgozni, mint egyéni
terápiában. Nyilvánvaló volt az is, hogy társas helyzetben keletkező
problémákat csoport helyzetben "in situ" lehet kezelni.
A szocializációs és reszocializációs folyamatok minden csoportterápia
fontos non-specifikus hatótényezői, függetlenül attól, hogy éppen
egy készségfejlesztő-, kreatív művészetterápiás-, mozgás-, viselkedésterápiás-
vagy éppen dramatikus játék csoportról van-e szó. Az egyes csoportterápiáknak
saját specifikus hatótényezői is vannak. Az alábbiakban a gyermek
pszichodráma részletesebb ismertetése közben a non-specifikus
tényezőket is elemezzük.
Jelenleg a pszichodráma elterjedtsége nagyon széles Magyarországon.
A klinikai gyakorlatban pszichodráma módszerrel dolgozó terápiás
csoportok részét képezik az ambuláns és korházi ellátásnak pszichiátriai,
pszichoterápiás, addiktológiai valamint pszichoszomatikus szakintézményekben.
A gyermek pszichodráma hangsúlyos szerepet kap mind a nevelési
tanácsadókban, mind a gyermek pszichoterápiás ambulanciákon.
A pszichodráma eredetileg felnőttekre kidolgozott terápiás módszer,
annak ellenére, hogy Moreno alapvetően saját gyermekkori játék
élményeire és fiatal felnőttként Bécs játszóterein nyert tapasztalataira,
megfigyeléseire hivatkozott módszerének kidolgozásakor.
Az európai orvoslás alapjait a betegségek, a patológia vizsgálata,
kutatása adta. Ez nagymértékben szerepet játszott a pszichiátriai
és pszichoterápiás megközelítésekben is. A pszichodráma alapja,
a morenoi szerepelmélet az egészséges fejlődésre épül. Az egyes
embert nem önmagában vizsgálja, hanem legkisebb egységnek szociális
atomjával együtt tekinti. A szociális atomba tartoznak bele azok
a legfontosabb kapcsolatok, melyek az egészséges fejlődéshez is
nélkülözhetetlenek. J.L. Moreno a szociális atom zavaraiból vezeti
le a kóros fejlődést, a betegségeket. Ebben a megközelítésben
alapvetően nagy hangsúlyt kap a fontos kapcsolatok elvesztése,
a gyász, illetve ennek feldolgozása. A személyiség fejlődés során
fellépő zavart alapvetően nem az határozza meg, hogy mi okozza
a traumát, hanem az, hogy a fejlődés melyik szakaszában keletkezik.
Ennek következménye lehet a fejlődés, ill. egyes dolgok fejlődésének
megállása, és ez vezet a különböző patológiákhoz. Gyermekeknél
elég gyakran szomatikus panaszokhoz vezethet, illetőleg gyakoriak
a különböző neurotikus panaszok és viselkedészavarok.
Gyermekeknél a trauma feldolgozást nagymértékben segíti, ha a
környezete ebben együtt tud működni, valamint fontos tényező még,
hogy a környezete tudja-e nyújtani azt az érzelmi biztonságot,
amibe a gyermek bele tud kapaszkodni. Ez sokszor azért is nagyon
nehéz, mert ezek a traumák általában nemcsak a gyermeket érik,
hanem a felnőtteket, a környezetet is, így a környezet érzelmi
stabilitása is gyakran megrendül. A bizonytalan helyzetben a terápia,
a terapeuta, a mi esetünkben a csoport, - hasonlóan, mint egy
átmeneti tárgy az érzelmi biztonságot nyújtó anya távollétében
- tud biztonságot nyújtani, amiben meg lehet kapaszkodni.
A terápiás munka során az elhárított érzések hozhatók a felszínre,
dolgozhatók meg, és így mintegy út nyílik az elakadt fejlődési
folyamatoknak.
Moreno a személyiség- és fejlődés elméletét szerepeink alakulása
mentén írja le. Felfogásában a személyiség kizárólag szociális
kontextusban értelmezhető, ahol viselkedésével, azaz szerepeinek
összességével van jelen.
Négy szerepkategóriát különít el: szomatikus-, pszichés-, szociális-
és transzcendens szerepeket, melyek úgy épülnek egymásra, mint
a hagyma levelei. A fejlődés találkozások, interakciók révén megy
végbe. A gyermek születésekor számára idegen körülmények közé
kerül, ahol spontán módon, cselekvési minta nélkül kell magát
feltalálnia. Minden lépés számára is új. Szomatikus impulzusaival
kapcsolódik környezetéhez, a környezetben lévő személyek adekvát
válaszai feltételei életben maradásának.. A korai időszakban legfontosabb
segéd-én az anya. A gyermek interakciók során alakítja ki további
szerepeit, mely folyamat végén egy olyan szomato - pszicho - szociális
egység jön létre, melyhez kapcsolódnak azok a szerepek, melyeket
Moreno transzcendensnek hív. E kifejezés alatt a hétköznapi értelemén
túl a valláshoz, morálhoz, emberi tudáshoz és az egész emberiséghez,
világhoz való viszonyulásunkat érti.
A fejlődés három stádiumon megy keresztül, ezeket Moreno “pszichikai
univerzumoknak” hívta. A fejlődés az egyes stádiumok túlhaladását
jelenti, miközben a korábbi stádiumok átélhetők maradnak.
Az első univerzum, ún. “szociális placenta” nagyjából a harmadik
életévig tart, amíg a gyermek nem tud különbséget tenni fantázia
és realitás között. Ennek az időszaknak a kezdeti fázisában a
gyermek még nem differenciál. Nem tesz különbséget az én és a
te, önmaga és a külvilág, múlt és jövő között, számára a jelen
a létező dimenzió, ugyanakkor organikus tudása van saját szükségleteiről,
melyet környezetének jelez is, pl. sír, ha éhes. Ezt Moreno a
mindennel való azonosság (All-identity) szakasznak hívja. A második
fázisban alakul ki a differenciálás az én és a másik, én és a
külvilág között. Miután a fantázia és a valóság még mindig nem
válik külön, Moreno ezt a minden realitás (All-reality) szakasznak
hívja.
A második univerzum akkor kezdődik, amikor a gyermeki átélésben
elkezd különválni a fantázia és a realitás, lehetővé válik a múlt
és jövő átélése, egyre nagyobb teret kap az elvont gondolkodás.
A gyermek fejlődésében ott tart, hogy egyre jobban eltávolodhat,
függetlenedhet segéd-énjeitől, akiknek fizikai jelenléte az első
univerzum időszakában létkérdés volt. Az első időszakban kialakult
szomato-pszichés egységre egyre bővülő repertoárral épülnek fel
a szociális szerepek. A környezet fontos szereplői, ha fizikai
valóságukban nincsenek is éppen jelen, a szociális atomban - internalizálva
mint segéd-ének léteznek.
A harmadik univerzum kategóriáját G. Leutz fogalmazta meg Moreno
antropológiai-filozófiai írásai alapján. Ebben az időszakban a
világra vonatkozó tapasztalás kibővülésével és annak a képességnek
a kialakulásával, hogy a személy tudatosan képes dönteni és választani
különböző értékrendek, elfogadott szimbólum struktúrák, vallások,
ideológiák, stb. között, kialakulnak a transzcendens szerepek.
Ennek alakulása a serdülőkorban a legintenzívebb. Innentől kezdve
a másik három szerepstruktúrával együtt fogják a cselekvést alakítani.
A pszichodráma felfogásában a betegség tulajdonképpen az egész-ség
hiánya; az egészség pedig a szerep struktúrák harmonikus egymásra
épülése. A struktúra bármelyik szintjén lép fel zavar, az hat
a többi szintre is. Egy testi betegség meg fogja változtatni pszichés,
szociális, sőt transzcendens szerepeinket is, ugyanúgy egy lelki
probléma nem csak kapcsolatainkra, a világhoz való viszonyunkra,
de szomatikus működéseinkre, szerepeinkre is hatással lesz. Ez
egyben azt is jelenti, hogy bárhol is van a zavar, ha sikerül
egy harmonikus szerepstruktúrát kialakítani, létrehozhatunk egy
egészséges egyensúlyt. Akár egy testi fogyatékosságot egyensúlyban
tarthatunk megfelelő szociális, vagy akár transzcendens szerepeinkkel
is. Ennek a gondolkodásnak az értelmében a pszichodrámában sohasem
csak az aktuális betegségeket, konkrét problémákat gyógyítjuk,
hanem mindig a teljes személyiség van fókuszban, természetesen
társas atomjával együtt. A pszichés zavarok a társas atom deficitjeiből,
a mikroszociológiai környezettel való problematikus interakció
formák funkcionális következményeiként alakulnak ki. Ezen a ponton
válik lényegessé, hogy a pszichodráma alapvetően egy csoportterápiás
módszer. A csoport az egyének számára reprezentálja azt a mikroszociológiai
közeget, amelyben saját viselkedését, szerepeit ki kell alakítsa,
ezen a folyamaton keresztül van lehetőség a korrekcióra. A csoport
ülések keretei szabályozottak, hogy mi történik a csoporton az
a tagoktól függ, hogy ez hogyan történjen, azt a pszichodráma
szabályai szerint a csoport vezetők instruálják.
A fenti elmélet részben tartalmazza a mikroszociológiai, szociometriai
kutatások eredményeit is, melyek a kiscsoportok informális struktúráját,
és ezen keresztül a különböző csoportok működésének szabályszerűségeit
vizsgálták. A kiscsoportokban a kölcsönös választások hozzák létre
azt a szociometriai hálót, melynek mentén a csoportdinamikai történések
alakulnak. A szociometriai kép a csoportnak, mint egésznek a működését
szabályozza. A csoportnak is van saját élete:: keletkezik, fejlődik,
alkot és felbomlik. Ez terápiás csoportokra is érvényes.
Az eltérő pszichológiai és pszichoterápiás irányzatok egyértelműen
megegyeznek abban, hogy a gyermek fejlődése, mentális egészsége
szempontjából a korai időszakban nagyon nagy hangsúlyt kap a család,
illetőleg az anya. Az első időszak - amit szimbiotikus időszaknak
is hívunk - adja az újszülöttnek illetőleg a csecsemőnek a biztonságát.
A kezdeti időszakban mindenképpen egy külső biztonságra van szükség,
és amennyiben ez megfelelő a későbbiekben, de a felnőtt korban
is ez lesz belső biztonságunk alapja.
A XX. század első kétharmadának pszichológiai szemléletében a
kiscsecsemőt az anya - gyerek kapcsolatban passzívnak gondolták,
de az utóbbi évtizedek csecsemő-megfigyelései (E. Thronick kokainfüggő
anyák csecsemőinek megfigyelése és az anya - gyerek interakciók
vizsgálatai; Bowlby legújabb a Still Face helyzetben végzett vizsgálatai)
egyre inkább bizonyítják Stern elméletét, aki a csecsemő fejlődésében
egy kölcsönös aktivitást feltételez.
Valamint szintén az utóbbi két évtizedben a diádikus (anya - gyerek)
kapcsolat vizsgálatát kiterjesztették a triádikus (anya - apa
- gyerek) kapcsolat vizsgálatára, ahol a korábbi szemlélet, mely
szerint az apa inkább "felettes én" funkciót tölt be
illetve a külvilágot jelképezi, valamint az a szemlélet, hogy
az énfejlődés mintegy lépcsőnként ugorva egy következő szintre
halad, megkérdőjeleződött. Mindezzel együtt a korai időszak nagyon
szoros együttléte egyértelműen meghatározó szerepet játszik a
személyiség fejlődésében illetőleg a patológiák kialakulásában
is.
A korai időszak, a családdal, szülőkkel való szoros együttlét
a serdülőkorban a kortársakkal való szoros együttlét formájában
sok hasonlóságot mutat, mintegy megismétlődik. A latencia időszakot
követően a felfelé való szolidaritást átváltja a kortárs szolidaritás,
a kortárs csoport, mint egy egység jelenik meg. Az individuum
kevésbé fontos, mint a csoport; ennek szélsőséges megnyilvánulásait
láthatjuk galerikben, szektákban, fanatikus vallási közösségekben,
aluljáró kultúrákban, stb. Harmonikus személyiségfejlődés esetén
jó családi háttérrel is egy átmeneti időszakban megjelenik a kortárs
csoport, baráti társaság ereje, mely minden egyébnél fontosabbá
válik.
Ebben az időszakban a serdülő, aki még erősen kötődik és függ
családi hátterétől, saját önállóságát, autonóm függetlenségét
egy hosszabb folyamatban éri el: Ebben a folyamatban a kortárscsoport
hasonló funkciót tölt be, mint a korai szeparációs időszakban,
az anyával való szimbiotikus kapcsolatból való leválásnál a winnicoti
értelemben vett átmeneti tárgy, melynek elsődleges szerepe a szeparációs
szorongás oldása. A kortárscsoportba való bekötődés során a befogadó
közeg aktivitásán kívül a serdülő aktivitására is szükség van.
Ebben a folyamatban a serdülő nagyon korai szocializációs sémáinak
megfelelően viselkedik, így egy csoportterápiás helyzetben ezeknek
a korai esetleg hibásan rögzült sémáknak a korrekciójára is lehetőség
nyílik.
A csoporttal való azonosulás az énhatárokat ismételten fellazítja
(többek közt ezért is nagyon veszélyesek a szélsőséges közösségek),
és az individualizációs folyamathoz ismételten definiálni kell
az én határait. Az énhatárok bizonytalanságát mintegy szimbolizálja
a csecsemőkorra és a serdülőkorra egyaránt jellemző nagyfokú érzékenysége
a bőrnek. Mindkét időszakot nagyszámú "bőrtünet" szokta
kísérni (például nagyon gyakoriak az ekcematózus elváltozások,
acnék, stb.).
Tehát a serdülőkor egyszerre ad lehetőséget a patológiás folyamatok
kiéleződésének előtérbe helyeződésére, ugyanakkor specifikumai
miatt a terápiás beavatkozásokra is nagyobb lehetőséget ad. Az
egyéni ill. a felnőttkori pszichoterápiás helyzetekkel szemben
a korrekciós lehetőség regresszió nélkül is elérhető, ugyanis
csoporthelyzetben a serdülőkorra jellemző természetes helyzetet
és folyamatokat használjuk fel terápiásan.
Gyerekek számára a pszichodrámát két fő irányzat mentén dolgozták
ki.
Az egyik megpróbálta a morenoi struktúrált módszert átültetni
(Zacharias, Shaeron...),
a másik - elsősorban francia gyermek-analitikusok (Lebovici és
kollégái, de ide sorolhatjuk Anzieu-t is) a dramatikus játékot
projektív lehetőségnek tekintik, ahol a gyermekek számára jobban
megfelelő szimbólumok jelenhetnek meg, miközben az indulat-áttételes
folyamatokkal lehet dolgozni.
Saját tapasztalataim szerint struktúrált protagonista játékokat
csak a serdülőkortól lehet, akkor is csak részlegesen, beépíteni
a drámacsoportokba. Alapvetően - Mérei Ferenc által kidolgozott
dramatikus technikának megfelelően - az aktuális csoporttörténésekre,
az ”itt és most” dinamikájára építve játékokban adunk teret a
témának, megpróbáljuk ”kibuggyantani” azt. Ezek a játékok a csoportban
lévő tudattalan fantáziák mentén viszik végig a folyamatot, gyerekcsoportoknál
a csoportjátékok mellett nagyon lényeges szerep jut a meséknek,
szimbolikus játékoknak. Az aktuális dinamikának megfelelően sokszor
dolgozunk mesékkel, sőt gyerekjátékokkal is, pl. Adj király katonát,
Amerikából jöttem..., stb. Verbálisan ritkán értelmezünk, ez az
életkorból is adódik, a terápiás intervenciók legtöbbször játékon
belül történnek. A klasszikus gyermekjátékok a gyógyítási folyamatot
oly módon segítik, hogy kezdetben általános jellegű kérdések játékbeli
megfogalmazására adnak teret (pl.: "Amerikából jöttem..."
játék keretén belül foglalkozásokat jelenítenek meg, és azt a
többiek kitalálják), majd fokozatosan fordul a játék a személyes
felé (pl. az egyik gyerek eljátssza egy otthoni konfliktusát,
és a többieknek ezt kell kitalálniuk). Ennek során a gyermekek
számára észrevétlenül kerülnek megfogalmazásra a problémák, vezetődnek
el az indulatok, akár szimbolikus akár konkrét helyzeti megjelenítés
formájában. A dramatikus játékcsoportban szimbolikus-, konkrét-
vagy klasszikus- gyermekjátékok és szerepjátékok segítségével
ugyanúgy lehet dolgozni mint az egyéni terápiákban.
A játékok után mindig beiktatunk, a csoporttól függően valamennyi
verbális visszajelzést, de a játékok feldolgozása leggyakrabban
további játékokon keresztül valósul meg.
A pszichodráma eszköztárával nem jól megközelíthetőek az autisztikus
kórképek (bár a példáknál majd látjuk, hogy pont egy ilyen jellegű
reaktív állapotnál hogyan tud segíteni a pszichodráma), valamint
a súlyos mentális retardáció. Relatív kontraindikáció az akut
pszichotikus állapot. A pszichodrámát ki lehet egészíteni más
terápiákkal pl. gyógyszeres kezelés, egyéni terápia. A pszichodráma,
ill. a pszichodráma bizonyos elemei nagyon jó kiegészítői lehetnek
más, elsősorban verbális terápiáknak.
Javasolt a kettős vezetés, valamint, hogy a két vezető különböző
nemű legyen. A többi gyerek és a különnemű felnőtt vezetőpáros
jelenléte mintegy modellezve a családi helyzetet, megteremti a
lehetőségét, hogy a családdal kapcsolatos tudatos és tudattalan
konfliktusok projekciós felületévé váljon. A csoport fejlődése
során megtörténhet a korrekciós folyamat.
A Semmelweis Egyetem I. sz. Gyerekklinikáján 15 éve kezdtük beépíteni
a pszichodrámát a terápiás gyakorlatba és az utóbbi 8 évben rendszeresen
vannak gyerekcsoportok. Ezekbe a csoportokba 6 éves kortól 18
(néha 19-20) éves korig járnak gyermekek, fiatalok. A csoportok
összeállításánál az életkort vesszük figyelembe. Külön választjuk
a kisgyerekeket, a 6-9 éves kor közötti korosztályt, a 10-12-13
éves gyerekeket, a 13-16 évesek csoportját, és a 16-19, 20 éves
fiatalok csoportját. A praepubertasban, 11-15 éves kor között
sokkal inkább az érettséget vesszük figyelembe, mint az évek számát.
Csoportba különböző diagnózissal kerülnek a gyerekek. Egyik részük
a klinika szomatikus osztályain bent fekvőkből áll, más részük
pedig a pszichológia osztályon ambulánsan jelentkező gyerekekből.
Szomatikus panaszoknál elsősorban krónikus betegségek szerepelnek
(urémia, diabetes, hematológiai betegségek, epilepszia valamint
pszichoszomatikus betegségek: atopias betegségek /asztma, ekcéma,
atopiás dermatitis/, allergia, és különböző emésztőszervi betegségek.).
A krónikus betegségeknél elsősorban a superponálódott pszichés
problémák, a betegség fel nem dolgozása az, ami miatt küldik a
gyerekeket. A pszichoszomatikus betegségeknél pedig mind a szomato-pszichés
komponensek, mind a pszichés kausalitás a küldés oka.
Az ambulánsan jelentkező betegeknél elsősorban pszichés problémával
főleg a szülők hozzák a gyermekeket, ezek között szerepelnek funkcionális
panaszok. (pl. enuresis, pavor...), szerepelnek konverzív tünetek,
amelyeket az organikus kivizsgálások után irányítanak a pszichológiára
(pl. fejfájás), valamint viselkedészavarok is gyakran szerepelnek
a küldő diagnózisban (kapcsolati problémák, hypermotilitas, szociális
zavarok, stb.).
Az alábbiakban néhány példa segítségével szeretném bemutatni a
gyermekpszichodráma gyakorlatát.*
Eszter 10 éves, egy éve viselkedése alapvetően megváltozott, autisztikus
jellegű lett. Tüneteinek megjelenése a harmadik osztály iskolakezdéséhez
volt időben köthető. Gyakorlatilag elhallgatott, minimális szükségleteinek
közlésén túl alig kommunikált, kétszemélyes kapcsolatban is nehezen
volt kontaktusba vonható. Kortárs kapcsolatai nem voltak. Tüneteit
megelőzően két hónappal, a nyári szünet elején halt meg, akkor
fél éves testvére, aki súlyos fejlődési rendellenességgel született.
A nyári hónapokban a szülők a korábban is nagyon zárkózott, csendes
kislánynál nem észleltek semmi aggasztó tünetet, sőt inkább csodálkoztak,
Eszter mennyire nem reagálja le a történteket. Egyéni terápiában
eljutott odáig, hogy magántanulóként otthon tanult, és gyakorlatilag
korábbi színvonalának megfelelően teljesített is, de társas viselkedése
nem változott. Ekkor javasolta terapeutája a csoport terápiát.
Eszter a csoporthelyzetben, az első hónapban a teremben félrevonulva
ült, időnként erős nyugtalanság vett rajta erőt, ilyenkor ki akart
menni a helységből. Az egyik csoportvezető ilyenkor ölében fogva
tudta csak bent tartani a teremben. Az egyik alkalommal egy mozgásos
játék kapcsán a gyerekek ismételten bújtak be egy takaró alá,
és bújtak elő, vagy leplezték le egymást. Az egyik csoportvezető
ölében Eszterrel egy díszpárnát dugott a takaró alá. Eszter bemászott
a párna mellé. A gyerekek megálltak, néma csend lett. Egy hónap
után ez volt Eszter első csoporton belüli megnyilvánulása. Egyszercsak
kidugta a párnát. Miután hosszan nem mozdult, a gyerekek felemelték
a takarót, és Eszter visszamenekült a csoportvezető ölébe. A következő
néhány alkalommal ugyanez a játék odáig fejlődött, hogy elérkezett
az a pillanat, amikor Eszter a gyerekek és a takaró segítségével
"beleszületett" a csoportba.
Fokozatosan egyre több játékba volt bevonható.
Eszter az iskola második félévében, ugyan magántanulói státusban,
de egyre több órát töltött bent az iskolában.
Zsófi 9. évében lévő kislány. Körzeti orvosa küldi, iskolafóbia
a diagnózisa. Szeptember legelején a kislány elkezdett iskolába
járni, és az első hét után reggel zokogógörcsöt kapott. Egy hétig
így ment az iskolába. Édesanyja kétségbeesve hozta, hogy most
már harmadik hete tart a tanítás, és a kislány az első hét óta
gyakorlatilag nem volt iskolában.
Fontos tudni azt, hogy az édesapa nyáron külföldi utazásából nem
tért haza, búcsúlevelet küldött, amit az anyuka úgy kommentál,
hogy miután évek óta nagyon megromlott kapcsolatuk, őt ez nem
is érte olyan váratlanul, tulajdonképpen nem is nagyon bánja.
Az édesapa a kislány előtt is sokszor volt nagyon agresszív.
Zsófi az akkor induló dramatikus játékcsoportban aránylag hamar
proponált egy játékot a többieknek: a játék lényege az volt, hogy
esküvőre készülnek, ő volt a menyasszony. A szereposztásban a
többiek a mennyasszony körül szorgoskodtak. Arra a kérdésre, hogy
hol van a vőlegény, az derült ki, hogy majd a templomnál találkoznak.
Nagyon hosszan ment a készülődés, a játék végül is az öltözködéssel
gyakorlatilag be is fejeződött. A negyedik alkalommal ismét előhozta
ezt a játékot, hogy szeretné tovább játszani, újra kiosztotta
a szerepeket, kb. ugyanabban a felállásban, mint a múltkor, és
a játék nagyjából nagyon hasonlóan zajlott, ugyanúgy az öltözködésnél
véget ért. Két alkalommal később a játék tovább fejlődött, az
öltözködés után az esküvői menet elindult a templom felé, aminek
a helye már az első játékban is ki volt jelölve. Mielőtt azonban
a menet a templomhoz ért volna Zsófi odahelyezett egy sorompót,
aminek ahogy a menet odaért le kellett csapódnia. Zsófi bejelentette,
hogy itt nem lehet továbbmenni, az esküvő elmarad.
Innentől kezdve, Zsófi - aki korábban csak egy párszor volt bent
az iskolában, (ekkor október végénél tartunk) - folyamatosan jár
iskolába, nem jelent neki problémát.
István, 7 éves, egy autoimmun betegség miatt került klinikánkra.
Betegsége, mely veséjét is érinti, bőrtüneteket is ad. Többek
közt fejbőrén is, aminek következtében egy tenyérnyi helyen kopasz.
Rendszeresen érkezik úgy a csoportra, hogy előtte a klinika veseosztályán
különböző vizsgálatok történnek, többek közt vért is vesznek tőle.
Ezekről soha nem beszél a csoporton, még csak jelzést sem ad.
Egy orvosos játéksorozat kapcsán, ahol mindenki játszik egyszer
orvost, egyszer beteget, egyszer szülőt, az anyuka szerepéből
a beteg gyerekéhez hívja az orvost, és aközben a gyereknek folyamatosan
azt közli, hogy nem szabad panaszkodnia, nem fog fájni, amit az
orvos csinál és tulajdonképpen őneki, mármint az anyukának milyen
szörnyű ez az egész, mert nem tud idejében bemenni a munkahelyére.
Valójában szemrehányással illeti gyerekét betegsége miatt. István
a játék közben nagyon agresszív a saját gyerekével, majd a játék
után elkezdi karját, könyökhajlatát fogdosni és kérdésemre, hogy
mi van, elmondja, hogy nagyon fáj. A többi gyerek kérdezi, hogy
mi fáj. Erre ő felhúzza a pulóverének ujját és megmutatja a helyet
a karján, ahol rendszeresen kell vért venni.
Ezt követő alkalommal történik egy jelenet, amihez hasonló Istvánnak
nagyon sok gondot szokott jelenteni, hogy kopaszsága miatt a többi
gyerek csúfolja. Ezért az iskolában ő nagyon agresszív, verekedős.
Az osztályban erős, verekedős gyerekként tartják számon.
Tehát ezen alkalommal, amikor a gyerekek levernek valamit, és
szanaszét szóródik rengeteg apró tárgy, lehajol és az egyik gyerek
észreveszi fején a kopasz foltot, és felkiált, hogy "neked
itt hiányzik a hajad! Kopasz vagy.", mire István csak felnéz
és azt mondja, hogy "igen, ez a betegségem miatt van, ami
miatt vizsgálnak állandóan", majd a gyerekek egyszerűen tovább
szedegetik a földől a kiszóródott dolgokat.
Miklós 6 éves múlt amikor a csoportba kezd járni, ebben a csoportban
ő a legfiatalabb. Másfél évvel ezelőtt halt meg édesanyja autóbalesetben.
Édesapja most nyárig egyedül nevelte. Édesapjának van egy új kapcsolata,
egyenlőre nem laknak együtt, de rövid időn belül ezt tervezik,
viszont nyár óta sokat vannak Miklóssal hármasban, aki azóta nagyon
durva, agresszív, és annyira figyelmetlen, hogy állandóan lelép
az úttestre, akár jön autó, akár nem, holott korábban ebből a
szempontból nagyon megbízható volt.
Anamnaesiséből kiemelem még: a temetés után Miklós nagyon hamar
meghízott (90 percentil felett). Korábban nagyon élénk, érdeklődő
gyermek volt, azóta semmi nem köti le a figyelmét, szétszórt,
kapkodó. Augusztus végén (még az iskola kezdés előtt) klinikánk
„kövér” rendelésére küldte be a körzeti orvos endokrinológiai
kivizsgálásra.
Az előző példában felidézett játékban Miklós játsza a beteg gyereket,
miközben István a saját magát sajnáló, gyermekével agresszív anyukát.
A játék után - és ez a csoportban akkor hangzik el először - Miklós
csak annyit mond, nekem nincs anyukám. Az orvosos játéksorozat
egyik következő epizódjában Miklós egy nagyon hisztis, betegségelőnyöket
maximálisan kihasználó gyermek anyukáját játsza végtelen türelemmel
és kedvességgel. Amikor a beteg gyereknek a hatodik üdítőital
sem felel meg, még mindig hajlandó elmenni játékból a közértbe,
egy hetedik változatért, miközben indulatai az orvos felé irányulnak,
amiért nem gyógyítja elég ügyesen a gyereket.
Ez a játék majdnem fél órát tartott, holott korábban Miklóst 5-10
percen túl semmilyen strukturált játékban nem lehetett bent tartani.
Az orvosos játéksorozatot követően Miklós viselkedése fokozatosan
változott, egyre kevesebb volt a panasz rá, két évvel később normál
testalkatú gyermekként jelent meg egyszer újra a klinikán, egy
légúti infekció miatt.
Összegzésül
A fenti példák a Semmelweis Egyetem I. Gyermekklinikáján csoportba
járó gyerekek közül lett kiválasztva.
A csoportokat dramatikus játékcsoportnak hívtuk. Pszichodráma
elemeket ötvöztünk kreatív művészeti terápiás eszközökkel és klasszikus
gyermekjátékokkal. Az ülések majdnem teljes tanéven keresztül
heti másfél-két órában voltak. A csoportok létszáma öt-hat gyerek
volt.
Eszter példájából fontos kiemelni, hogy a terapeuta öléből indult
a játék, mely olyan születés-, szülés játékban folytatódott, ahol
ismételten születhetett meg az "élettelen" párna és
az "élő" Eszter, miközben a dramatikus technikának köszönhetően
(különböző szerep- és pozíció cserék) az anyával való azonosulást
is átélhette. Saját traumájának feldolgozása mindeközben egy csoporttérben
zajlott, mely reszocializációját is segítette.
Eszter, Zsófi és István történetében közös, hogy a gyász, a veszteséggel
kapcsolatos érzések nem voltak megoszthatóak az édesanyával, a
csoport többek közt a megoszthatóságnak is teret adott.
Zsófi példájából érdemes azt is kiemelni, ahogy a fantáziajáték
- a majdani találkozásról, mely meghiúsul - újra meg újra ismételve
fejlődik tovább, egészül ki új elemekkel, mire eljut odáig, hogy
kiteljesedjen, ami jelen esetben a sorompó lecsukódását jelenti.
Az ismétlődő készülődésekben megjelenik az a vágy, hátha mégis
lehet találkozni a vőlegénnyel a templomban, az apával, aki nem
jött haza. Hosszú idő után jelenik meg egyszer csak a sorompó,
mely lezárja az utat, a lehetőséget, jelentve a várakozás hiábavalóságát,
azaz a realitást. Ezzel, egyben az ödipális vágynak is sorompót
állít, annak a vágynak, hogy hiszen „az anyunak nem kell az apu,
én mint menyasszony készülődöm, várom a találkozást, az apu ne
is az anyuhoz, hanem hozzám jöjjön vissza”.
Zsófi példáján jól nyomon követhetjük, az elfojtott, tudattalan
vágy megjelenését a fantázia játékon keresztül, ahogy fokozatosan
bomlik ki a színpadra kerülve, és ahogy a dramatikus játékon belül
Zsófi eljut egy olyan pontig, ahol belső konfliktusát meg is oldja.
István példájából még annyit hangsúlyoznék ki, hogy a betegség
is veszteség, a feldolgozáshoz, a betegség tudomásul vételéhez,
a betegséggel való együttéléshez szükség van gyászmunkára, amiben
nagyon fontos a környezet reakciója. Lehet-e együtt gyászolni,
vagy egyedül kell evvel maradni, bűntudata van, hisz anyjának
úgyis annyi baja van. Gyermekkorban ez sokszorosan nehéz.
Miklós történetéből kiemelendő a panaszok közül, hogy figyelmetlen,
autók elé is lelép az úttestre. Ebben latens öngyilkossági késztetés
jelenik meg, ugyanakkor benne van az anyjával való azonosulás,
aki autó balesetben halt meg.
A pszichodrámában Miklósnak sikerült az anya szerepben (”hisztis”,
beteg gyermek anyjaként) egy nagyon pozitív azonosulást átélnie,
anélkül, hogy rávetült volna és elfojtotta volna a baleset, az
anya halála. Ezt viszont megelőzte az a játék, ahol gyerek szerepben,
amikor István játszotta az anyát, Miklós átélhette indulatait,
haragját az anyával szemben, aki nem eléggé törődik gyermekével,
magára hagyja a bajban, sőt saját bajával is a gyermekét terheli.
Ezeket az indulatokat saját édesanyja felé mélyen elfojtotta,
”vastag burokkal” (kövérségével) takarta el.
Ezek a csoportok, melyekből a példákat kiválasztottam sok évvel
ezelőttiek. A gyerekekről lehet tudni, hogy jól vannak, serdülőkori
problémáikkal együtt. Hogy pszichodráma csoport nélkül máshogyan
alakult volna-e életük, ezt nem tudom, de remélem sikerült a példákkal
megmutatni, hogy gyógyulásuk folyamatában részvettünk, ezt a folyamatot
a pszichodráma csoport hogyan segítette.
Irodalom
" Aichinger, A. (1996): Pszichodráma - csoportterápia gyermekekkel
(in: Gyermekpszichoterápia; szerk.: Petzold, H., Ramin, G.; Osiris
Kiadó, Budapest)
" Blatner, A. (1988): Acting-In. - Practical Applications
of Psychodramatic Methods (Springer Publishing Company, New York)
1988.
" Fox, J. (editor) (1987): The Essential Moreno (Springer
Publishing Company, New York)
" Gegesi Kiss, Pál (1971): Gyermekklinikai pszichopatológia
(Akadémiai Könyvkiadó, Budapest)
" Holmes, P. (1972): The Inner World Outside. - Object Relations
Theory and Psychodrama (Tavistock/Routledge)
" Holmes, P.; Karp, M.; Watson, M. (editors) (1994): Psychodrama
since Moreno (Routledge)
" Kellermann, P. F. (1992): Focus on Psychodrama. - The therapeutic
Aspect of Psychodrama; (Jessica Kingsley Publisher Ltd)
" Kende, H. (2000): Játékban gyógyulni: gyermekpszichodráma
(in: Pszichodráma, 2000. ősz; 17 - 21. oldal)
" Komlósi, P. (szerk.) (1985): Pszichodráma (Akadémia Könyvkiadó,
Budapest)
" Leutz, G. (1974): Psychodrama. - Theorie und Praxis; (Springer
Verl.)
" Lorin, C. (1989): Psychodrame d'enfant (Privat, Paris)
" Mérei, F. (1973): A játék értelme és öröme (in: Millar,
S.: Játékpszichológia; Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest)
" Mérei, F. (1989): Társ és csoport (Akadémia Könyvkiadó,
Budapest; szerk.: Gerő, Zs.)
" Mérei, F.; Ajkay, K.; Dobos, E.; Erdélyi, I. (1987): A
pszichodráma önismereti és terápiás alkalmazása (Akadémia Kiadó,
Budapest)
" Mérei, F.; Binet, Á. (1979): Gyermeklélektan (Gondolat
Könyvkiadó, Budapest)
" Moreno, J. L. (1934): Who shall survive? (Nervous and Mental
Disease Publishing Co., Washington)
" Moreno, J. L. (1972): Psychodrama. (INC. Beacon, New York)
" Petzold, H.; Ramin, G. (szerk.) (1996): Gyermekpszichoterápia
(Osiris Kiadó Könyvkiadó, Budapest)
" Pszichodráma a gyakorlatban - sorozat I-V. (szerk.: Zseni,
A.; Animula, Bp. 1997-2000)
" Pszichodráma újság (szerk.: Kiss György Ádám, 1998-tól
Kökény Veronika; Magyar Pszichodráma Egyesület folyóirata 1991-től)
" Robinson B. (1998): Psychodrame et Psychanalyse (De Boeck
et Larcier s. a., Paris, Bruxelles)
" Vikár, A. (1997): Gyászmunka dramatikus játékcsoportban
(in: Megélni - Túlélni, Pszichodráma a gyakorlatban; Animula Egyesület,
Budapest)
" Vikár, A. (2000): Pszichodráma (in: A pszichoterápia tankönyve;
szerk.: Szőnyi Gábor - Füredi János; Medicina Könyvkiadó, Budapest)
" Williams, A. (1989): The Passionate Technique, Strategic
Psychodrama with individuals, families, and groups (Tavistock/Routledge)
* A példák egy része megjelent korábban az irodalomjegyzékben
szereplő Megélni - Túlélni c. kötetben is.
|
|
|
|
Justin Móni
textilművész,
terapeuta
Telefon:
20/294-8268
este 6-8-ig
E-mail:
jusmo@freemail.hu
Kapcsolatvelvétel
ide
kattintva |
|
|
|
|
|